Catatan

Tunjukkan catatan dari Disember, 2010

"DILEMA"

Imej
aku buntu fikirkan kata orang
aku bingung fikirkan kata hati
aku keliru dengan bisikan itu

istikharah..

aku bingung juga dengan mimpi-mimpi itu
ah..syaitan ni..mengambil kesempatan atas kebingungan ini..!

aku perlukan petunjuk yang jelas..

kekadang aku fikir dah cukup jelas
tapi tetibe hati ni kata,

yang ini ke?
benarkah yang ini sebenarnya?

maksudnya?

siapa nak  jawapkan ni semua..
sebab ni semua tentang masa depan..

betul ke jalan ni?
salah ke aku begini?

YA ALLAH..
aku tersungkur lagi dan lagi..









"AKU BUKAN BATU"

"APAKAH??"

Imej
aku tak faham
kenapa sekarang nie ramai sangat lelaki tak bekerja
kaum hawa menguasai setiap ruang dan peluang..

lelaki sekarang semakin manja
leka,lalai..selalu saja ambil semua benda sambil lewa.
tak fikir jauh dan tak de matlamat hidup..

kenapa??
sebab perempuan dah bole tanggung lelaki sekarang?
dah boleh hidup tanpa bantuan lelaki??

salahkah kalau perempuan cakap macam tu?

luar dalam depan belakang
perempuan terkejar-kejar mengurusi hidup..
lelaki dimana?

buat benda yang hanya dia suka dan minat.
tak payah fikir sangat sebab perempuan boleh tolong fikirkan?
perempuan sekarang pun lemah sangat dengan ayat-ayat manis lelaki macam nie kan?

"takpe..sabarlah dulu..mungkin esok lusa berubahlah dia.."

tapi sampai bila perempuan nak tunduk dan layan lelaki ,acam ni?
sampai bila nak sabar?

bila dalam rumahtangga,
kononnye suami berhak dan berkuasa atas segalanya..
tapi tahukah suami itu hak dan kuasa sebenarnya yang dia maksudkan itu??

kalau dah berduit pulak
lupa langit dijunjung dan mana kaki terp…

"kerana ku sanggup"

Imej
biarkan ku sentuhmu
berikan ku rasa itu
pelukmu yang dulu
pernah buatku

ku tak bisa paksamu
untuk tinggal disisiku
walau kau yang selalu sakiti
aku dengan perbuatanmu

namun sudah kau pergilah
jangan kau sesali
kerana ku sanggup
walau ku tak mahu
berdiri sendiri tanpa mu

ku mahu kau tak usah ragu
tinggalkan aku
kalau memang harus begitu

tak yakin ku kan mampu
hapus rasa sakit ku

ku kan selalu perjuangkan
cinta kita
namun apa salah ku
hingga ku tak layak dapatkan
kesungguhanmu...

tak perlu kau buatku mengerti
tersenyumlah kerana aku sanggup...


"AKU BUKAN BATU"
Imej
Maaf.. ku telah menyakitimu
Ku telah kecewakanmu
Bahkan ku sia-siakan hidupku,
dan kubawa kau s'perti diriku
Walau hati ini t'rus menangis
Menahan kesakitan ini
Tapi ku lakukan semua demi cinta
Akhirnya juga harus ku relakan kehilangan cinta sejatiku
Segalanya t'lah ku berikan
Juga semua kekuranganku
Jika memang ini yang terbaik
Untuk diriku dan dirinya
Kan ku t'rima semua demi cinta

Jujur, aku tak kuasa, saat terakhir ku genggam tanganmu
Namun yang pasti terjadi, kita mungkin tak bersama lagi
Bila nanti esok hari
Ku temukan dirimu bahagia
Ijinkan aku titipkan kisah cinta kita selamanya

"dengar,lihat dan fahamilah.."

Imej
tidak terungkap lagi.. sakit hati ku ini.. bingit mindaku.. fikirkan dirimu..
lepaskan gengaman tanganmu.. biarku berlalu.. lupakan.. tinggalkan.. dan jauhi AKU.!
retak hati kacaku diketuk tingkahmu.. mana warasmu..
AKU BUKAN BATU...! AKU BUKAN BATU..!
hanya sejenak.. fikirkan diriku..

'AKU BUKAN BONEKA'

Kau... berikan aku pedang berbulu bunga
Dan terpaksa aku pegang matanya
Walau luka menahan asmara
Duka lara yang ku pendam
Walau diri sengsara

Kau berikan aku mahligai permata
Ditengah lautan yang bergelora
Indah rupa isinya hampa
Kasih sayang ditengah gelombang
Cinta mu yang curang...

Hari berganti hari
Pahat tidak berbunyi
Janji tinggal janji
Tangisan dalam senyuman
Aku hidang kepada handai dan taulan
Namun kelihatan

Demi cinta
Tidak sanggup aku berpura-pura
Aku bukan boneka
Yang bernyawa...

Ku kan terus mengharap dan berdoa
Moga kau akan berubah hendaknya
Aku hanya seorang wanita
Lembut bukan bererti lemah...
Ku seorang wanita...
Lembut bukan bererti lemah...

'Bukan Berpatah Arang..'

Imej
Tak mungkin aku
Menoleh ke belakang
Sisa luka biar bertaburan dijalanan

Berat rasa perasaan
Mengambil keputusan
Jauh sekali membalas dendam...

Tercari arah ditengah ketandusan
Kering sudah harapan yang lama kita simpan
Hanya ada ketabahan
Dan luka berterusan
Untuk aku hadapi hari depan...

Tiada guna...
Mengambil hati untuk menerima
Tiada bererti satu pengorbanan
Mengapai puncak oh! di menara

Dan ku siram bara
Agar tidak meresap ke hujungnya
Hingga terbakar seluruh kota cinta...
Dan musnah jua...

Cukup sekali tak ingin memahami
Zalim cuma mainan insan didunia ini
Bukan ku berpatah arang
Merantai keputusan
Kiranya takdir penentu segala-gala...

-gee-

'hurmmm...'

aku nak update disini
tapi aku malas plak..
tapi aku nak update..
hurmm...
tunggu nanti laaa...

'13'

hari ni rasa malas sgtnak pegi..mngkin ade firasat rasa yg kes ni takkan juga selesai
sungguh menguji aku..tiada siapa nak teman..
atlast sib baik ade pet sis aku yg tgh becuti skolah.
alhamdulillah utk hari ni dah selesai..tunggu next month 25 plak macamane..
tapi yg nyata..dia akan menyusahkan aku .dan telah menyusahkan aku..
dia boleh la..sandar maner dia nak..dan masih ade org yg nak tanggung dia lagi..
aku nie..kene usaha sendiri utk menang..
aku nie..taknak nyusahkan org lagi dan lagi..
aku nie..malu..
hishh..entahlah..
penat nak pikir..sekarang permainan nampak tenang..
tak tau la kalau dia menikam dalam diam dengan niat..wallahuallam..
perasaan aku skang..?
entahlah..
masihkah ada kasih..or simpati or sayang or benci..??
hati ni beku untuk rasakan perasaan itu rasa..
aku tawakal je nie..
memang goyang dan goyah..namun aku yakin..
ALLAH beri kerana ada sebabnya..untuk aku dan mereka..

Alhamdulillah...

'mungkinkah..'

Mungkinkah..
Malam ini malam terakhir aku lihat dia disini?

Mungkinkah..
Esok dan lusa hari-hari terakhir aku dengan dia dalam ikatan 'ini'?

Mungkinkah..
Lusa aku akan menanggis dan terjelepuk jatuh selepas 'itu' terlafaz?

Mungkinkah..
Saat ini,waktu ini..dia didalam kumpulan ini?

Mungkinkah..
Lusa dia akan menambahkan lagi beban pada diri ini?

Ya ALLAH..
Apakah aku kuat untuk menepa kemungkinan itu..
Apakah aku mampu berdiri lagi..
Apakah aku harus terus tegar untuk ini semua..
Apakah aku patut biarkan saja diri dipijak lagi..
Apakah aku patut relakan saja dan terus duduk diam hingga dia sedar..
Apakah harus aku lakukan itu semua demi mereka..

Ya ALLAH
Aku bingung..
Aku buntu..
Aku resah..
Aku keliru..
Aku sedih..
Aku sakit..
Aku sayu..

Pada MU aku serahkan segalanya..

amin.

"syukur"

alhamdulillah..perjalanan kami lancar sampai ke destinasi tanpa ada aral..
semuanye hadir dgn senyum dan tawa..

terima kasih ALLAH...

berikan kami peluang lagi untuk terusbernafas lagi esok..

amin..

'habis!'

kemarin aku behabis sakan..
aku adakan segala yang tertangguh dalam list kos lepas aku tu..
alhamdulillah...
aku dapat tunai dan capai segala apa yang aku inginkan
yelaa..nak harapkan orang sediakan tak mungkin terjadi
aku pun da biasa..
aku nak,aku kene cari sendiri..
berkat kesabaran ini akhirnya aku berjaya juga..
dan akhirnya aku dapat juga hadiahkan diri aku sendiri dengan menjadikan impian itu satu kenyataan..heheh
ni baru pemulaan..banyak lagi impian yang tertangguh.its juz a matter of time..
Aryssa Rifqi..keutamaan ku.itu pasti!

"DIA"

sambung from kelmarinnye kes...
DIA kate nak dtg tgk Aiman n Aryssa semalam..tapi tak datang pun..
hari ni dia gi court (monday) takde ape citer pun sampai skang..now dah separuh hari..
patut ke aku call dia and tanye..ape kes??!
takde plak org call aku pasal nak cari mamat yg lari tu...
Entahla..malas nak fikir..
ntah-ntah dia dah gelak-gelak kat sane ngan family n frenz dia..
aku je sibuk-sibuk nak risau..
hish..!!!
MALAS..!!!

"carca marba"

"Lega"

Lega hati ni coz da dpt siapkan n buat ape perlu utk Aryssa n Aiman..
All saving acc. N top up saving dorg
Beli insurance utk dorg..
Buat tabung..
Buat albums..
Semua bende yg tertangguh,semuanye aku da langsaikan..
Alhamdulillah..rezki..
Demi masa depan kalian..mama harus bersedia..
Dari setiap segi dan sudut..
InsyaAllah..

"Bingung"

Semalam dia call..
Nak ckp dgn Aiman..
Call dr no umah mak dia..
Dia tak call aku guna fon dia..
Kedekut??
Tak nak aku tau no baru dia??!
Sms pun guna no lama dia yg aku tau dulu..*#@?!
Lepas ckp dgn aiman,aku terus hang up je talian..
Dia call balik..
Dia ada hal nak bgtau aku..
Hurmm...???
"B,isnin ni I masuk court.pasal kete I yg kat mamat penang tu..'
'If anything happen to me..u give this guy number to anybody who asking u bout the car..'
'Nape u gi court?org tu tak byr kete tu ke?
'I dun knw..I da call dia tak dpt.later I'll sms u his number.'
'Ok' 'esok ptg I dtg tengok adik&…
"touching"

semalam aku berpeluang bace satu blog nie.dimiliki oleh seorang lelaki yg bergelar 'daddy'
aku suke ayat-ayat tu..aku terharu dgn cerita itu..bukan dongeng atau ciptaan tapi itula kenyataan..
aku nanggis..jatuh airmata aku bile hati ni tersentuh dgn besarnye kasih sayang mereka pada insan yg tak dpt kite gambarkan pengorbanannya..tak ternilai..
aku pun selalu terfikir macamane kalau satu hari ALLAH amik MAMA dari kami..
gelap rasa dunia..patah kaki kami..hancur daging kami..
MAMA segalanya dalam rumah ni..kami tak boleh hidup  tanpanya..
dulu aku jahil utk mengenal erti pengorbanan dan lelah dirinya..
tapi kini,aku tau..betapa sukarnya membesarkan kami..betapa payahnya tanggungjawap yg dipikul demi kebahgiaan kami..
"YA ALLAH..hentikanlah nafas ku dulu..jangan KAU ambil MAMA dariku..kerana aku tahu.aku tak kuat utk hadapi semua itu.."
Aku tak mampu jadi kuat dan tabah macam MAMA
Aku tak mampu bediri lagi setelah dikhianati macam MAMA
Aku tak mampu jadi pemaa…

"Asmara"

aku baru abis tgk crite 'asmara' tu..bejurai-jurai la gak airmata..heheh (biasalah org sensitif ni,jiwa cepat tersentuh)..
asmara...asmara...ade ke lelaki sekarang macam dia??
naive..sincere..so calm n cool..steady je..sabar sgt..jujur sgt..very telus..
alangkah bertuah badan si isteri dapat suami macam dia kan..

rindu plak aku pade dia..
Dia baik..penyabar..manja..friendly sgt..nampak telus..sweet..pemurah..

Masa mengubah segalanya..semua tak sama lagi..

Mungkin aku tak cukup sabar utk meningkas ujiaan ALLAH ini..
Mungkin aku tak cukup kuat utk berdepan dgn segala kemungkinan
Mungkin aku tak nak lagi ditindas dan terus di lukai
Mungkin aku tak dapat terima kenapa diperlakukan begini

Mungkin dia tak bersedia sepenuh hati
Mungkin dia tak cinta setulus aku pd nya
Mungkin dia tak boleh tinggalkan dunianya yg lalu
Mungkin dia tak serasi dengan dunia baru
Mungkin dia taknak berubah lagi..
Mungkin diluar itu lebih penting dari aku disini

entahlah..segala yang berlaku sungguh cepat

"Suratan atau Kebetulan"

Sesuatu yang tak disangka
Seringkali mendatangi kita
Itukah suratan dalam kehidupan
Atau hanya satu kebetulan

Kita asyik membicarakan
Persoalan hidup dan pilihan
Sedang kejujuran semakin berkurang
Masih tiada bertemu jawapan

Walau kita dihadapkan
Dengan berbagai pilihan
Mengapa sering terjadi
Pilihan tak menepati

Hingga amat menakutkan
Menghadapi masa depan
Seolah telah terhapus
Sebuah kehidupan yang kudus

Pertemuan sekali ini
Bagi diriku amat bererti
Tetapi ku bimbang untuk menyatakan
Bimbangkan berulang kesilapan
Aku dan dia masih lagi disini..masih lagi seorang kawan,
mungkin sahabat..dan teman..
semalam dia tanya,bile boleh jumpe aku..nak bagi kad jemputan kawen..dia kata,dia nak aku jadi orang pertama yang terima kad tu..
aku bangga gak la..coz aku akan jadi orang yang pertama terima kad jemputan itu..
"kenapa?" - "bcoz u'r alaways by my side"..so ini tanda penghargaan dia pada aku..(senyum bangga jap..hehe)
-flash back-
mase aku form 3 dia form 5..aku kenal dia s…

"kelmarin dan semalam"

kelmarin..
sistem saraf badan semuanye terkejut..ye lah dah lame merehatkan diri dari keje-keje berat pastu otak pun tak berfungsi dgn cerdasnye mase bercuti tu..so,kaki tangan semuanye sakit..lenguh sane sini..kepala ni da jammed jap..byk kene fikir..haisshh..letihnye..
kenapa aku kene buat semua ni?aku kene buat sesorang..
mana dia pegi??

semalam..
macam kelmarin gak..tapi agak stabil dah..
bile tgh duduk sesorang nie terfikirlah jugak..
dalam kesibukkan harian ku,aku masih sempat berfikir tentang dia..
"apa dia buat skang ek?"
"dia dah makan ke"
"dia kluar ngan sape skang?"
"dia kat mane ek?"
"dia tak ingat kami ke?"
hurmm..sungguh KECEWA..itu yang dapat aku gambarkan perasaan aku saat ni..
orang tersayang kini jauh dari pandangan..bukan saja mata tapi hati juga.. :(